Huijausyrityksiä Adeccon nimissä! Olemme saaneet tietoomme, että Adecco Finlandin rekrytoijina esiintyvät henkilöt ovat lähestyneet ihmisiä viesteillä WhatsApissa, Facebookissa ja Messengerissä. Näillä henkilöillä ei ole mitään yhteyttä Adeccoon. Jos epäilet saamasi viestin oikeellisuutta, voit tarkistaa Adecco Finlandin yhteystiedot kotisivuiltamme. Kaikki avoimet työpaikkamme löytyvät täältä!

Announcement bar for clients

Hyvä hissipuhe - näin onnistut!

Työnhakuun sisältyy monta vaihetta ansioluettelon laatimisesta haastatteluun valmistautumiseen. Yksi työnhaun tärkeimmistä askelista on niin sanottu hissipuhe, jonka avulla voit erottautua positiivisesti muista hakijoista. Hissipuhe eli pitchaus on lyhyt mutta vakuuttava yhteenveto ammatillisesta pätevyydestäsi, osaamisestasi, tavoitteistasi, kyvyistäsi sekä potentiaalistasi. Vakuuttava hissipuhe on käyntikorttisi esimerkiksi työpaikkatapahtumissa tai osallistuessasi haastatteluun. Lue tästä blogitekstistä, miten hyvä hissipuhe tehdään!

Mikä on hissipuhe?

Kuvittele astuvasi hissiin ja huomaat, että sinua kiinnostavan työnantajayrityksen rekrytoija tai esihenkilö on hississä samaan aikaan. Sinulla on hissimatkan ajan eli noin 30-60 sekuntia tai 75 sanaa aikaa kiinnittää mahdollisen työnantajasi huomio ja saada hänet vakuuttuneeksi siitä, että juuri sinut kannattaa palkata yritykseen töihin. Termi "hissipuhe" on juontuu juuri tällaiseen tilanteeseen – hissipuhe on napakka tiivistelmä siitä, mitä osaat ja mitä tavoitteita sinulla on tulevaisuudelle.

Hissipuheesta on sinulle hyötyä eri työnhakutilanteissa. Haastattelussa voit käyttää hissipuhetta vastaamaan tärkeään kysymykseen: ”Kerro minulle itsestäsi.” Voit käyttää sitä myös kirjoittaessasi ammatillista yhteenvetoa ansioluettelosi yläosaan tai pääpiirteittäin työhakemuksessasi. Ehkä olet osallistumassa verkostoitumistapahtumaan tai sinulla on mahdollisuus tavata joku siitä yrityksestä, jossa haluaisit työskennellä? Kun hissipuheesi on valmiiksi suunniteltuna se antaa vaikutelman siitä, että tiedät mitä haluat ja samalla jäät paremmin työnantajan mieleen.

Hyvä hissipuhe, miten se tehdään?

Mietityttääkö sinua, miten hyvä hissipuhe tehdään tai kuinka pitkä hissipuheen tulee olla? Jäsentele hissipuhe pieniin paloihin; esittelemme seuraavaksi hissipuheen neljä tärkeintä kohtaa esimerkkeineen, jotta saat helpon ja selkeän kaavan omalle puheellesi:

  • Esittele itsesi: ”Hei, nimeni on Maria, mukava tavata!”
  • Tee yhteenveto siitä, mitä teet: ”Olen rakennusalan ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut asiakaspäällikkö.”
  • Ilmoita aikomuksesi: ”Organisaatiosi tekemä työ on todella edistyksellistä ja tulevaisuuteen suuntautuvaa – olisi hienoa saada tilaisuus soveltaa taitojani ja kokemustani tiimissäsi.”
  • Tiivistä asiasi käytännön ehdotuksella: ”Voisiko olla mahdollista ottaa puhelu, jossa keskustelisimme kanssasi tulevista mahdollisuuksista?”

Miten hissipuhetta käytetään?

Kuten huomaat, hissipuheen runko on lopulta yksinkertainen ja helppo muistaa. Seuraavaksi kerromme tarkemmin vinkkejä onnistuneen hissipuheen varmistamiseksi!

1. Esittele itsesi lyhyesti.

Älä hyppää suoraan puheeseen, vaan aloita keskustelu esittelemällä itsesi ja kertomalla lyhyesti, mitä teet työksesi tai mitä opiskelet. Tämä antaa kuulijalle heti tiedon siitä, mikä tilanteen juju on ja luo toivotun ilmapiirin. Pidä puhuteltavaan katsekontakti ja muista kohteliaisuus. Anna motivaatiosi ja intosi työtä ja osaamistasi kohtaan näkyä. Hissipuheen tarkoitus on vakuuttaa keskustelukumppani siitä, mitä juuri sinä voit tuoda yritykselle, joten muista sopiva itsevarmuus ja rohkeus.

2. Anna itsestäsi motivoitunut kuva.

Motivaation osoittaminen ei tarkoita pelkästään sitä, että ilmoitat haluavasi työpaikan. Kerro lyhyesti, mikä sinut saa haluamaan työskennellä juuri kyseisessä organisaatiossa tai tietyssä roolissa. Ehkä osaat esitellä projektin, jonka parissa he työskentelevät, tai kertoa organisaation hyvästä maineesta työnantajana. Mikä ikinä sinua yrityksessä kiehtookaan, varmista, että ilmaiset sen selvästi puheessasi.

3. Mikä on myyntivalttisi?

USP (unique selling point) eli ainutlaatuinen myyntivaltti on se, mikä erottaa sinut muista yrityksen kirjoille haikailevien osaajien joukosta. Myyntivalttisi voi olla esimerkiksi vankka asiantuntemuksesi yrityksen toimialalla tai kykysi keksiä uusia ratkaisuja, joita voidaan soveltaa sinua kiinnostavassa yrityksessä. Tärkeintä on pitää mielessä se, mitä haluat vastapuolen sinusta muistavan. Kerro myyntivalttisi lyhyesti ja keskity kuvaamaan taitoja, joita potentiaalinen työnantajasi varmasti arvostaa. Sen sijaan älä tässä kohtaa luettele taitojasi, joita ei sinua kiinnostavassa roolissa tarvita.

4. Anna tilaa vastauksille.

Hissipuhe ei ole luento tai pitkä puhe. Jos kysyt jotain, anna vastapuolelle riittävästi aikaa vastata tai reagoida puheeseesi. Ajattele tätä houkuttelevana keskusteluna ja mahdollisuutena muodostaa yhteys toiseen ihmiseen – älä aja keskustelukumppaniasi nurkkaan tai keskity vain puhumaan itsestäsi antamatta suunvuoroa keskustelukumppanillesi. Kuuntele, mitä vastapuoli kysyy ja kertoo!

5. Virittele tulevaa keskustelua.

Olet hissipuheen pitäjä, joten sinun pitää olla aloitteentekijä tulevaisuuden yhteyden muodostamiseksi. Tarkkaile tilannetta ja sopivan tilaisuuden tullen vaihda yhteystietoja ja sovi mieluiten aika jatkokeskustelulle.

6. Harjoittele hissipuhettasi.

Kuten elämässä yleensäkin, harjoittelulla saavutetaan täydellinen lopputulos. Kirjoita hissipuheesi yllä olevien vinkkien avulla ja tiivistä se mahtumaan 75 sanaan. Harjoittele lukemalla sitä ääneen. Mitä paremmin saat juurrutettua hissipuheesi sisällön muistisi lokeroihin, sitä vakuuttavammin osaat kertoa itsestäsi yllättävissäkin tilanteissa. Vältä kuitenkin puheen ulkoa harjoittelua aivan sanasta sanaan, jotta kuulostat mahdollisimman luonnolliselta ja rennolta tosipaikan tullen. Yksittäisiä sanoja tärkeämpää on, että välität itsestäsi ammattimaisen, osaavan ja miellyttävän vaikutelman.

Ole oma itsesi ja valmistaudu hyvin – nämä seikat ovat avainasemassa sellaisen hissipuheen luomisessa, joka jättää mahdolliseen työnantajaan pysyvän vaikutelman. Käytä näitä vinkkejämme luodaksesi voittajan hissipuheen, joka ohjaa sinut menestyksen tielle.

Se, että osaa kertoa osaamisestaan ja kyvyistään vakuuttavasti on ensiarvoisen tärkeää, oli kyse sitten verkostoitumisesta, osallistumisesta haastatteluun tai sanoittamisesta, miksi juuri sinä ansaitset hakemasi työpaikan. Toisin sanoen hyvä hissipuhe on sinulle käyntikortti työnhakuun. Lisäkeinoja työnhakusi tehostamiseksi saat Adeccolta; käy selaamassa Adeccon avoimet työpaikat. Löytyykö unelmiesi työ Adeccon avulla jo tänään?

👉 Muista myös ladata Adeccon työnhakuopas!

Kirjoittaja
Adecco

Muita sinua kiinnostavia blogitekstejä