| Aiheet

Vinkit työnhakuun somessa

Työpaikka voi löytyä myös sosiaalisen median kautta. Verkko on täynnä väyliä ja paikkoja joista voit löytää itsellesi uuden työpaikan.

Nykyajan työnhaku ei ole vain hakemusten lähettämistä perinteisiä työnhakukanavia käyttäen. Myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta työnhausta on tulossa yhä suositumpaa. Sosiaalisen median kanavista tärkeimmät työnhakua ajatellen ovat varmastikin Twitter ja LinkedIn. Myös Facebookissa on ryhmiä ja sivuja, joissa kerrotaan avoimista työpaikoista. Niitä voi hakea esimerkiksi hakusanalla ”työpaikat”.

Koska Twitterissä on 140 merkin rajoitus viesteissä, kannattaa työnhakutwiittiin linkata joko oma LinkedIn-profiili tai tehdä itsestään esittelysivu, jossa voi kertoa itsestään enemmän. Jos intoa riittää, voi myös esittelyvideon tekeminen olla hyvä tapa erottua. Twitterin ehdottomasti hyvä puoli on twiittien uudelleenjakomahdollisuus (retweet). Työnhakutwiitit saavat usein kymmeniä uudelleentwiittauksia, eli ne leviävät laajalle.

Vinkit työnhakuun Twitterissä:

  • Kiinnitä twiitti profiiliisi, jolloin se säilyy ylimpänä, vaikka twiittaisit muutakin
  • Käytä hashtageja, esimerkiksi #työnhaku, #somerekry ja #somefi
  • Voit retwiitata oman twiittisi muutaman päivän jälkeen, jolloin se nousee taas seuraajiesi uutisvirtaan

Jos olet työnhakijana LinkedInissä, sinun kannattaa liittyä erilaisiin työnhakuryhmiin. Myös omassa profiilissa kannattaa tuoda ilmi, että olet työnhakija. Voit esimerkiksi kirjoittaa profiilisi otsikkoon, että etsit uusia haasteita.

Oma profiili kannattaa myös laittaa parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Täydennä profiiliisi puuttuvat tiedot ja taidot, jotta profiilisi löytävä rekrytoija kiinnostuu sinusta!

No1

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

Vinkkejä piilotyöpaikan tavoitteluun: herätä huomio avoimella hakemuksella!
Nykyisillä voimakkaaseen kilpailuun perustuvilla työmarkkinoilla voi toisinaan olla tarpeen tehdä rohkeita liikkeitä. Kaikki organisaatiot eivät nykyään suinkaan mainosta työpaikkojaan. Tämä voi johtua monista eri syistä. Ehkä he ajattelevat rekrytoivansa sisäisesti. Tai ehkä he eivät vain ole saaneet vielä aikaiseksi julkaista työpaikkailmoitusta. Joidenkin tiettyjen roolien kohdalla organisaatiot ovat ehkä varmoja, että proaktiiviset ehdokkaat tekevät itse aloitteen ja ottavat heihin yhteyttä. Tässä blogissa tarkastellaan sitä, miksi sinun kannattaa harkita hakemuksen lähettämistä ilman selkeää työpaikkailmoitusta ja tarjoamme hyödyllisiä vinkkejä, jotka on hyvä pitää mielessä varmistaaksesi, että hakemuksesi todella kiinnittää rekrytoijien huomion.
Lue lisää