cd1abf1846147
Siirry pääsisältöön
Työnhakijalle Työnantajalle
Työntekijälle
Adecco yrityksenä Uutishuone Päivitä CV Rekisteröidy / Kirjaudu
Tallennetut työpaikat
English (United States)

Search for jobs

Hae työpaikkoja
Please select a correct location.
  • Kesätoimitusjohtajaksi
  • Työskentely Adeccolla
  • Avoimet työpaikat
  • Vinkkejä työnhakuun
  • Yhteystiedot
Työpaikka tallennettu
Voit tarkastaa kaikki tallentamasi työpaikkailmoitukset tässä.
Olet tallentanut enimmäismäärän työpaikkailmoituksia. Poista jokin työpaikkailmoituksista, niin voit tallentaa uuden.

YouAreHere

  1. Home
JAA

Viikon 26 puhutuimmat: työelämän top 5 trendit maailmalla

Kuinka tehdä konkreettisia toimia yhdenmukaisuuden edistämistä varten? Koronaviruksesta johtuen iso osa yrityksistä tarvitsee mittavan informaatioteknologiapäivityksen. Liikematkustaminen palautuu hitaasti. Toimistoilla rupattelu on arvokkaampaa kuin olet saattanut ajatellakaan. Lue lisää aiheista!

1. Neljä tapaa, jolla voit puuttua työpaikalla tapahtuvaan syrjintään

Vuosi 2020 on ollut historiallinen vuosi monellakin tapaa. Ensinnäkin, COVID-19 on mullistanut sekä elämämme että taloutemme. George Floydin traaginen kuolema on saanut monet pohtimaan mitä yritykset voisivat tehdä enemmän syrjinnän ehkäisemiseksi sekä tasa-arvoisuuden edistämiseksi. Forbes kertoo neljä tapaa, joilla yritykset voivat käsitellä etnisyyteen perustuvaa syrjintää työpaikoilla:

- Ensinnäkin on tärkeää, että keskustelua aiheesta pidetään yllä, jotta epäoikeudenmukaisuudet tiedostetaan sekä ilmaistaan ääneen sitoutuneisuus toimia paremmin.

- Organisaation tulee sisällyttää tasa-arvoisuus yrityksen arvoihin, koulutuksiin sekä käytännön tekemiseen. Näin toimimalla organisaatiosta tulee vahvempi, terveellisempi sekä parempi työpaikka kaikille.

- Työnantajat voivat myös levittää tietoisuutta tarjoamalla työntekijöilleen tietoa rasismista, sillä useat ovat tietämättömiä rasismin esiintymisestä ja siitä aiheutuvasta epäoikeudenmukaisuudesta.

- Tähän liittyen, yritysten tulisi kiinnittää huomiota monimuotoisuuteen sekä puuttua toiminnallaan tiedostamattomiin ennakkoasenteisiin.

Opi lisää, kuinka rakentaa moninaisuutta sekä tasa-arvoa tukeva työkulttuuri lukemalla tutkimus aiheesta.

2. Koronaviruksen jälkeen 75% yrityksistä tarvitsee IT-päivitystä

Wipron, globaalin tietotekniikkaan erikoistuneen yrityksen julkaisemassa raportissa todetaan, että kolme neljäsosaa kaikista yrityksistä tulee tarvitsemaan tietojärjestelmien päivityksen vanhanaikaisista järjestelmistä johtuen sekä investointeja uusiin teknologioihin. Business Wire toteaa, että tämä uutinen kertoo viimeaikaisista koronaviruksen aikaansaamista muutoksista, erityisesti tarpeesta lisätä joustavuutta sekä etätyöskentelyä. Raportissa todetaan myös, että 81% yrityksistä investoivat jo heidän nykyisten työntekijöidensä uudelleenkoulutuksiin.

3. Liikematkustaminen ei tule käynnistymään lähiaikoina koronaviruksen jyllätessä maailmalla

Liikematkustuksen käynnistymiseen menee vielä aikaa. Useat toimitusjohtajat ympäri maailman ovat todenneet, että kasvotusten pidettävät tapaamiset voidaan hoitaa yhtä tehokkaasti videokonferenssityökalujen avulla. Esimerkiksi Andreas Fibig, International Flavors & Fragrances -yrityksen toimitusjohtaja suunnittelee vähentävänsä pysyvästi 30%-50% yrityksensä liikematkoista. Kaikki eivät kuitenkaan ole samaa mieltä. Osa johtajista, kuten hollantilaisen mikrosiruja valmistavat NXP Semiconductors NV:n Kurt Sievers uskoo, että kasvotusten tapahtuvat kohtaamiset ovat tärkeitä, eikä mikään voi korvata esimerkiksi kasvotusten tapahtuvia asiakastapaamisia sekä niissä rakennettavia suhteita. Kaikesta huolimatta, odotettu liikematkojen vähentyminen useissa yrityksissä tulee vaikuttamaan merkittävästi lentoyhtiöihin, kuten myös hotellialaan sekä autovuokraamoihin.

4. Toimistoilla tapahtuva rupattelu on arvokasta

Toimistoilla rupattelulla sekä kuulumisten vaihtamisella on mieltä ylentävä mutta samalla myös häiritsevä vaikutus työntekijöihin. Arkinen kahvihuoneessa rupattelu on kuitenkin tärkeämpää kuin moni ajattelee. Jessica Methot Rutgersin yliopistosta kertoi New York Timesille miksi ihmiset, jotka rupattelevat työkavereidensa kanssa toimistolla kokevat enemmän positiivisia tunteita. Methotin mukaan kuulumisten vaihtaminen ja arkisista asioista keskustelu saa ihmiset tuntemaan itsensä tärkeämmiksi sekä yhteenkuuluvammiksi muiden kanssa. Toisaalta, kollegoiden kanssa juttelu saattaa olla osittain häiritsevääkin sekä estää työntekijöitä keskittymään omaan työhönsä työpäivän aikana. Rupattelun positiiviset vaikutukset ovat kuitenkin negatiivisia vaikutuksia suuremmat. Seuraavalla kerralla, kun olet toimistolla, muista pitää pieni kahvitauko kollegasi kanssa ja jutella samalla mukavia. Se saa sinut hyvälle tuulelle.

5. Nuoriin johtajiin luotetaan yhä enemmän yritysmaailmassa

Luotetaanko kokeneisiin sekä iäkkäämpiin johtajiin enemmän kuin heidän nuorempiin johtajakollegoihinsa? Ei välttämättä. 2015 vuoden jälkeen on ollut havaittavissa trendi, jossa nuoriin alle 40-vuotiaisiin johtajiin luotetaan jopa hieman enemmän kuin iäkkäämpiin johtajiin. Joseph Folkmanin, käyttäytymiseen erikoistuneen tilastotieteilijän mukaan viimeaikainen teknologinen vallankumous on yksi tämän muutoksen takana olevista syistä. Hänen mukaansa nuorempien etuna on esimerkiksi palautteen pyytäminen sekä jatkuva halu kehittyä palautteen perusteella. Lue lisää aiheesta Forbesista.



Etsi työpaikkoja
Yhteystiedot
Sisäiset työpaikat
Vinkit työnhakuun
Etsi toimipiste
Uutishuone

Adecco sosiaalisessa mediassa

  • Käyttöehdot
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästekäytäntö
  • Tietoturva ja tietojenkalastelu
  • Sivukartta
  • Arvonnat
© 2022 Finland